ПОГЛЯД НА ПОСТВОЄННУ ОСВІТУ В УКРАЇНІ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.56197/2786-5827/2023-2-4-5

Ключові слова:

освітня економіка, економіка освіти, освіта, людський капітал, навчання, освітня політика, навички майбутнього, продуктивність у освіті, PISA

Анотація

Вступ. Статтю присвячено дослідженню важливості освіти для майбутнього розвитку України, окреслено цілі освіти та навички які знадобляться в майбутньому у зв’язку з стрімким розвитком штучного інтелекту, відмиранням старих професій та появі нових. Відповідно до цього та на основі аналізу ринку освіти в Україні окреслено виклики з якими стикнеться наша країна після війни, надано рекомендації щодо зміни освітньої системи України. Метою роботи є розгляд ряду освітніх систем країн – лідерів рейтингу PISA, зокрема Фінляндії, Сінгапуру та Ізраїлю і виявлення тих факторів, що сприяли їх успіху і які відповідно можна запровадити в Україні, зважаючи на особливості нашої освітньої системи.

Освіта формує людський капітал, який є основою економічного зростання. Успішна школа має вести учнів шляхом особистісного зростання та розвитку далі, ніж вони могли б пройти цей шлях самі. Важливо, щоб кожен учень здобув базові навички: читання, аналіз інформації, рахування, письмо, але зараз у школярів зʼявилося більше можливостей освоєння всіх цих навичок поза школою: через інтернет, інтерактивні ігри, мультфільми, засоби масової інформації. Саме тому підходи до шкільних програм та навчання варто змінити з врахуванням реалій сучасного світу.

Матеріали та методи. В статті використано статистичні дані та висновки ОЄСР, Світового економічного форуму, їх офіційні публікації, науково - популярну та наукову літературу щодо організації освітнього процесу в Фінляндії та Ізраїлі.

Результати і обговорення. Виявлено, що освіта є ключовим фактором розвитку не лише економіки, а й суспільства в цілому. Окреслено, що освітня система України не є достатньо ефективною і не відповідає викликам сучасного світу. Запропоновано зменшити кількість предметів в школі, об’єднавши деякі, зробити акцент на розвиток практичних навичок на прикладі Фінляндії та зосередитись не лише на здобутті твердих навичок, а й розвитку м’яких навичок, які є основою освіти країн - лідерів рейтингу та допомагають учням в подальшому житті, підприємництві, обранні майбутньої професії, комунікації тощо.

Висновки. Отримані результати дозволяють зрозуміти прогалини освітньої системи України та можливості її модернізації вже сьогодні за умови вкладення незначних коштів. Окреслено виклики з якими наша країна стикнеться по закінченню війни до яких потрібно готуватися вже зараз, виявлено навички, які знадобляться в майбутньому зважаючи на розвиток штучного інтелекту та автоматизації та яким потрібно приділяти увагу в процесі навчання.

Посилання

World Development Report 2018: Learning to Realize Education's Promise (2018). Washington, DC: World Bank. URL: https://www.worldbank.org/en/publication/wdr2018# (дата зверення 01.10.2023).

Fukuyama, F. (1992), The End of History and the Last Man. Free Press, 418 p.

Dewey, J. (1916), The Need of an Industrial Democracy, Manual Training and Vocational Education, vol. 17.

Ariely, I. (2021), Hutspa. Why Israel became the world center of innovation and entrepreneurship / trans. from English Olga Bershadska. Kyiv: Yakaboo Publishing, 280 p.

Future of Jobs report 2023 (2023). World Economic Forum. 295 р. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf (дата звернення: 01.10.2023 р.)

Gust, S., Hanushek, E. A., Woessmann, L. (2023). Global universal basic skills: Current deficits and implications for world development. Journal of Development Economics.

World Development Report 2019 (2019), The Changing Nature of Work. Washington, DC: World Bank.

Dintersmit, T., Vahner, T. (2017), The art of teaching. How to prepare a child for real life. K.: Nash Format, 312 p.

Hanushek , E. A. (1986), The economics of schooling: Production and efficiency in public schools. Journal of economic literature.

Sahlberg, P. (2015), Finnish Lessons 2.0: What Can the World Learn from Educational Change in Finland? Teachers College Press, 264 p.

PISA 2012 Results in focus: Organisation for Economic Co-operation and Development. 2014. https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf (accessed October, 01, 2023).

Schleicher, A.(2018), The best class in the world: how to create an educational system of the 21st century / Translated from English. Anna Leliv. Lviv: Litopys, 296 p.

Aho, E., Pitkanen, K., Sahlberg, P. (2006), Policy development and reform principles of basic and secondary education in Finland since 1968. Washington, DC: World Bank.

Ukraine. Rapid Assessment of Damage and Recovery Needs – August 2022 (2022), World Bank, URL: https://documents1.worldbank.org/curated/en/099545009082226957 /pdf/P1788430ed0fce0050b9870be5ede7337c6.pdf (accessed October, 01, 2023).

Perelli-Harris B. et al. (2023), Demographic and household composition of refugee and internally displaced Ukraine populations: Findings from an online survey. IOM. MRS No. 74. http://www.iom.int (accessed June, 26, 2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

28-11-2023

Як цитувати

Пальчук, О. (2023). ПОГЛЯД НА ПОСТВОЄННУ ОСВІТУ В УКРАЇНІ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Науковий вісник Міжнародної асоціації науковців. Серія: економіка, управління, безпека, технології, 2(4). https://doi.org/10.56197/2786-5827/2023-2-4-5

Номер

Розділ

Науковий вісник Міжнародної асоціації науковців. Серія: економіка, управління, безпека, технології