АНАЛІЗ ФАРМАЦЕВТИЧНОГО РИНКУ: СВІТОВІ ТА НАЦІОНАЛЬНІ ТРЕНДИ
DOI:
https://doi.org/10.56197/2786-5827/2024-3-2-8Ключові слова:
світовий фармацевтичний ринок, європейський фармацевтичний ринок, український фармацевтичний ринок, тренди розвитку, фармацевтичні компанії, фармацевтична галузь, фармацевтичний брендАнотація
Вступ. Розвиток фармацевтичного ринку відбувається динамічно і непередбачувано. Опубліковані раніше дослідження ринку є досить повними і глибокими, але вони досить швидко втрачають актуальність. Тому доцільно говорити про тенденції та напрями розвитку фармацевтичного ринку лише в досить короткостроковому, до п’яти років, часовому проміжку. Останні зміни на фармацевтичному ринку в Україні зумовлені його пристосуванням до умов воєнного стану.
Матеріали та методи. Аналіз світового, європейського та вітчизняного ринку оснований на статистичних матеріалах і річних звітах, опублікованих міжнародними та українськими організаціями на їхніх офіційних вебсайтах. Логіка дослідження ґрунтується на індуктивному методі пізнання. Методи графічного аналізу дозволяють дослідджувати ряди динаміки обсягу доходів фармацевтичної промисловості, а метод структурного аналізу використовується для вивчення структури фармацевтичного ринку. У статті застосовано ранжування українських компаній за часткою ринку та за оцінкою діяльності з формуванням узагальненого рейтингу.
Результати і обговорення. За останні два десятиліття фармацевтична промисловість зазнала значного зростання. Найбільші доходи отримали компанії США, які володіють головними світовими брендами. Сильні бренди дозволяють цим компаніям виділитися серед конкурентів, а надійність брендів створює довіру серед зацікавлених сторін. R&D є основою розвитку галузі. Європейська фармацевтична галузь стикається зі зростаючою конкуренцією з боку країн, що розвиваються. Європейський Союз змінює регуляторне середовище фармацевтичної промисловості, встановлює нові нормативні відносини у суспільстві для покращення доступності ліків. Сучасний стан фармацевтичного ринку в Україні характеризується проблемами, спричиненими війною. Але вже починаючи з кінця 2022 року фармацевтичний ринок України демонструє часткове відновлення. Спостерігається зростання обсягу проданих ліків, хоча лише у гривневому, а не натуральному еквіваленті. Ціновий фактор значно впливає на вибір споживачів на користь вітчизняних ліків низького цінового сегмента. Проблеми нестачі фінансових ресурсів, які поглибилися у роки війни, вимагають пошуку механізмів колаборації між усіма учасниками ринку. Компанія Фармак лідирує в узагальненому рейтингу на фармацевтичному ринку України. Найвищу позицію компанії Фармак на ринку підтверджують її досягнення за останні роки.
Висновки. Проведений аналіз дозволив виявити закономірності та тенденції у розвитку світового, європейського та українського фармацевтичного ринку. Кожний з цих ринків має особливості розвитку, які зумовлюються поведінкою їхніх учасників. Оскільки Україна не є основним гравцем ані світового, ані європейського ринку, то вона не впливає значно на їхні тренди й, навпаки, не всі тенденції розвитку глобального та регіонального ринків притаманні українському національного ринку. Фармак і Дарниця є лідерами в узагальненому рейтингу українських компаній, сформованому у статті за авторською методикою. Запропонована методика визначення узагальнених рейтингів вимагає подальших удосконалень на предмет більш коректного рейтингування компанії з однаковими оцінковими балами.
Посилання
Rahman, M.S. and Sivakova, O.A. (2018), “Analysis of Trends and Prospects for the Development of the Pharmaceutical Market”, Ekonomika i suspilstvo, 18, 1052-1057. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/18_ukr/145.pdf.
Kuzminska, N.L. and Misiailo, O.V. (2018), “The Main Trends of Development Pharmaceutical Market in Ukraine”, Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, 16(17), 787-791. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/17_2018/138.pdf.
Vitiuk, A.V. and Trachenko, K.R. (2018), “Supplementary Trends in Development of the Pharmaceutical Industry of Ukraine”, Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, 6, 35-43, URL: https://doi.org/10.31649/1997-9266-2018-141-6-35-43.
Mohylova A. And Hryholaia Ya. (2021), “Current State and Prospects of Distribution at the Pharmaceutical Market of Ukraine”, Efektyvna ekonomika, 1, URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.1.2.
Eiben, H., Hala, L., Slipchuk, V. (2021), “The Current State of the Pharmaceutical Market of Ukraine, Quality Assurance and Falfication of Medicines”, Pharmacia, 68(2), 411-419. URL: https://doi.org/10.3897/pharmacia.68.e64723.
Shandarivska, O. Ie. and Tsvetkovska, A.V. (2022), “Research of the Ukraine pharmaceutical market: the market concentration in the focus”, Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. Seriia “Problemy ekonomky ta upravlinnia”, 1(9), 56-68. URL: https://doi.org/10.23939/semi2022.01.056
Osos P. А. (2021), “Potential of the Pharmaceutical Sndustry COVID-19 Pandemic”, Actual problems of economics, 1(235), 34-41. URL: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2021-1-235-34-41.
Voitko, S. and Korolova, S. (2021), “Economic Overview of the Situation on the World Pharmaceutical Market under the Influence of COVID-19”, Efektyvna ekonomika, 11. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.11.15.
Salikhova, O. B. (2020), “Comparative Advantages of National Pharmaceutical Industries through the Prism of New Indicators”, Statystyka Ukrainy, 2-3, 48-58. URL: https://doi.org/10.31767/ su.2-3(89-90)2020.02-03.06.
Penkova, O. V., Korman, I. I. and Semenda, O. V. (2022), “Marketing Analysis of the Pharmaceutical Market in Ukraine”, Investytsii: Praktyka ta dosvid, 9-10, 16-23. URL: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2022.9-10.16
Popova, I. A., Demchenko, N. V. and Shved, A. B. (2023), “Trends in the Development of the Pharmaceutical Market of Ukraine in the Conditions of Martial Law”, Business Inform, 3, 203-209. URL: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-4-203-209.
Shymanovska-Dianych, L. M., Lozova, O., Yurko, I. V. (2023), “Market of Pharmaceutical Product of Ukraine: Problems and Prospects of Development”, Herald of Lviv University of Trade and Economics. Economic sciences, May, 13-23. URL: https://doi.org/10.32782/2522-1205-2023-71-02.
Svitovyi, O. (2023), “Some Aspects of Functioning the Pharmaceutical Market of Ukraine”, Ekonomika i suspilstvo, 47. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-80.
Lykholat, S. M., Levytska, M. Ie. (2023), “Study of the Influence of the War on the Market of Medicinal Products of Ukraine”, Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. Seriia ekonomichna. Seriia yurydychna, 35, 203-209. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.7765286.
Fedorchenko, A. V., Kulyk, A. B. and Ponomarenko, I. V. (2023), “Features of the Clusterization Method Application in Marketing Research of the Pharmaceutical Market of Ukraine”, Marketing and Digital Technologies, 10(1), 7-28. URL: https://doi.org/10.15276/mdt.7.1.2023.1.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 oleksandr yakushev

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.