ІНДИКАТОРИ РИНКУ КОНДИТЕРСЬКИХ ВИРОБІВ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.56197/2786-5827/2024-3-3-3Ключові слова:
ринок, кондитерські вироби, індикатори, внутрішній ринок, зовнішній ринокАнотація
Вступ. Український ринок кондитерських виробів представляє собою складну та багаторівневу систему ділових відносин між різними українськими суб’єктами господарювання. Протягом останніх двох років у зв’язку із збройною агресією рф проти України український ринок кондитерських виробів зіткнувся з певними труднощами, які будуть предметом розгляду в даній статті.
Матеріали та методи. Стаття підготовлена з використанням відкритих та загальнодоступних джерел інформації, даних Державної служби статистики України та Державної митної службою України, а також для аналізу загальних тенденцій ринку використано експертні припущення та розрахунки.
Результати і обговорення. Початок активних бойових дій в частині регіонів України, став основним фактором суттєвого скорочення обсягів виготовлення кондитерської продукції практично всіма національними виробниками (виробництво скоротилося на 18,8%). При цьому основним видом кондитерської продукції залишаються борошняні вироби (59,9% в структурі виробництва), в той час як на частку какао-містких/шоколадних та цукристих припадає, відповідно 20,2% та 19,9%.
Повномасштабна війна зумовила певні корективи в комерційних планах українських кондитерів, орієнтованих на експорт. Протягом 2022 року відзначається скорочення експорту солодощів на 34,9% в фізичному вимірі при тому, що надходження валютної виручки скоротилися вдвічі. Товарна структура експорту у 2022 році була наступна: цукристі кондитерські вироби – 32,0%, борошняні – 41,1% та какао-місткі/шоколадні – 27,0%.
Незважаючи на наявність розвиненого внутрішнього виробництва кондитерської продукції в Україні, обсяги імпортних постачань традиційно були високими. В 2022 році відзначається скорочення імпортних постачань кондитерських виробів всіх категорій на 3,6%, в той час як валютні витрати скоротилися на 12,6%. Основними постачальниками були країни ЄС та Східної Європи. Протягом 2022 року загальне споживання кондитерських виробів в Україні скоротилося на 10,3%. При цьому видиме споживання борошняних кондитерських виробів скоротилося на 4,3%, какао-містких та шоколадних – на 21,7% та цукристих – на 14,6%.
Висновки. Протягом останніх років, незважаючи на військові дії на окремих територіях України, руйнування та постійні обстріли, перебої з постачанням енергоносіїв та сировини, національній кондитерській галузі в цілому вдалося зберегти виробничий потенціал. Дослідження дозволило оцінити основні індикатори українського ринку кондитерських виробів всіх категорій, а також його обсяги та тенденції. Так, на українському внутрішньому ринку борошняних, шоколадних та цукристих кондитерських виробів зберігається досить високий рівень конкуренції. Також зберігається досить розвинений рівень виробничої інфраструктури ринку кондитерських виробів а також сировинних матеріалів для їх виробництва, незважаючи на те, що наразі частина підприємств знищена, ушкоджена або знаходиться в окупації. Транспортна інфраструктура, що обслуговує галузь також досить розвинена, але обмежена через воєнний стан в країні.
Посилання
Ivanov S.V. (2019), Economic recovery and development of countries after armed conflicts and wars: lost opportunities for Ukraine. Economy of Ukraine, no. 1 (686), pp. 75-89, https://doi.org/10.15407/economyukr.2019.01.075
Melnyk T. (2022). State support and business development stimulation in Ukraine during the state of martial law. Economics, Management, and Administration, 2(100), 3-11, https://doi.org/10.26642/ema-2022-2(100)-3-11
Rybalchenko S., Lukianykhina O., Alamanova C., Saienko V., Sunduk T. (2022), Anti-crisis management of banking institutions: current problems and prospects for improvement. Financial and Credit Activity-Problems of Theory and Practice. 5(46), 29-39, https://doi.org/10.55643/fcaptp.5.46.2022.3907
Zhou X.-Y., Lu G., Xu Z., Yan X., Khu S.-T., Yang J., Zhao J. (2023), Influence of Russia-Ukraine War on the Global Energy and Food Security. Resources, Conservation and Recycling, 188, 106657, https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2022.106657
Kronikovskyi D. O. (2019), Ukraine’s confectionery industry trends. Efektyvna ekonomika, Vol. 10, http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3460
Bochko O. Yu., Balyk U. O., Karpiy О. P. (2022), Studying the confectionery market: impact of the pandemic and war, The actual problems of regional economy development. Vol. 2, Is. 18, рр. 264-273, https://doi.org/10.15330/apred.2.18.264-273
Kosteniuk Y., Molozh Y. (2020), Current state of the confectionery market of Ukraine: analysis of the development and prospects for introducing a new product. Economiсs and organization of management, 2(38), рр. 156-163, https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.2.13
Smahliuk A. A., Nadtochiiy A. O. (2020), Analysis of the confectionery goods market in Ukraine and the perspectives of its development, International Scientific Journal “Internauka”. Series: “Economic Sciences”, Vol. 2, https://doi.org/10.25313/2520-2294-2020-2-5659
Trofymenko O.O., Zolotoper M.A. (2019), Economic and organizational principles of development of confectionery enterprises in Ukraine, Modern problems of economy and business, vol. 24, рр. 165–171, https://ela.kpi.ua/handle/123456789/46321
Voronin A. (2019), Problems and prospects of development of the confectionery industry of Ukraine, Socio-economic research bulletin, Vol. 2-3 (70-71), pp. 198–207, https://doi.org/10.33987/vsed.2-3(70-71).2019.198-207
Zahrychanska A.V., Holiuk V.Ya (2021), Analysis of the current confectionery market of Ukraine, Actual problems of economy and management, vol. 15, http://ape.fmm.kpi.ua/article/view/226703.
Arkolakis C. (2010), Market Penetration Costs and the New Consumers Margin in International Trade, Journal of Political Economy, Vol. 118, N. 6, pp. 1151–1199, https://doi.org/10.1086/657949
Baldwin R., Harrigan J. (2011), Zeros, Quality, and Space: Trade Theory and Trade Evidence, American Economic Journal: Microeconomics, 3 (2), pp. 60–88, https://doi.org/10.1257/mic.3.2.60
Bernard A. B., Redding S. J., Schott P. K. (2011), Multiproduct Firms and Trade Liberalization, The Quarterly Journal of Economics, Vol. 126, Issue 3, рp. 1271–1318, https://doi.org/10.1093/qje/qjr021
Eckel C., Neary J.P. (2010), Multi–product firms and flexible manufacturing in the global economy, Review of Economic Studies, Vol. 77, Issue 1, pp. 188–217, https://doi.org/10.1111/j.1467–937X.2009.00573.x
Hallak J. C., Sivadasan J. (2013), Product and process productivity: Implications for quality choice and conditional exporter premia, Journal of International Economics, Vol. 91, Issue 1, pp. 53–67, https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2013.05.001
Johnson R. C. (2012), Trade and prices with heterogeneous firms, Journal of International Economics, Vol. 86, Issue 1, pp. 43–56, https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2011.09.004
Melitz M. J., Ottaviano G. I. P. (2008), Market Size, Trade, and Productivity The Review of Economic Studies, Vol. 75, Issue 1, рp. 295–316, https://doi.org/10.1111/j.1467–937X.2007.00463.x
Venger V., Romanovska N., Chyzhevska M. (2022), Integration of Ukraine to the Global Value Chains, Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, Vol. 25, Number 2, pp. 137–161, https://doi.org/10.18778/1508–2008.25.17
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Віталій Венгер, Наталія Романовська, Тетяна Романовська, Олександр Шейко, Іван Савченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.